11/10/08

Oudiodial

Dijous baix rebre, en nom del Grup Municipal, en Sheriff Jarju, que coneixia de l’Associació Jama Kafo, que treballa, de fa molts anys, amb l’escollida de persones procedents de països de l'Àfrica subsahariana.

Jo no sabia exactament el motiu de la trobada, però, com que el coneixia, vaig pensar que ja m’ho explicaria quan ens veiéssim. Venia acompanyat de tres companys, en Siaka Sané, Ousmane Sagna i un tercer del que, ho sento molt, però no recordo el nom.

Venien a presentar-nos l’Associació Oudiodial, que, segons em van dir vol dir Ajuda Social Mútua. L’entitat no és nova, però encara no se’ns havien presentat. Es van sorprendre una mica quan van descobrir que sabia qui eren els diola i on era la Casamance. I és que Oudiodial la formen més de sis-cents socis, tots ells d’ètnia diola.

Havíem començat parlant de les seves necessitats com entitat, dels espais que necessiten per celebrar-hi trobades i festes tradicionals sense molestar a ningú i del seu treball a favor de la convivència i vam acabar comentant projectes de cooperació i de les necessitats de la zona, al sud del Senegal, entre Gàmbia i Guinea Bissau. Van parlar-me molt de Bignona, una ciutat que jo no conec i per a ells és la veritable capital, en lloc de Ziguinchor. La Casamance és la part que més em va agradar de Senegal, allà, l’Associació d’Amics de l’Escola Pia al Senegal hi està construint un Centre Social, concretament a Kabrousse, a prop de la zona més turística del país, encara que els llocs on hi ha els turistes res té a veure amb la vida dels habitants d’aquell lloc.

Va ser una trobada molt agradable, vaig passar una bona estona i vaig tenir l’ocasió, la sort, de conèixer una mica més dels dioles i de sentir-los parlar la seva llengua.