12/3/11

En mobilitat, a partir d’ara, les decisions des del territori

Un dels temes que darrerament estan més d’actualitat a Mataró i el Maresme és la construcció de l’anomenada Ronda de Mataró i la seva continuïtat a través de la Ronda del Maresme. Projecte que hauria de resoldre la problemàtica de la NII al seu pas per la comarca.


El tram de Mataró està molt més avançat, tant que la Generalitat va adjudicar abans del relleu en el govern la seva construcció. Es tracte d’un projecte que porta molts anys i que ha anat apareixen coincidint en períodes preelectorals i que, curiosament, just abans de les eleccions del 28N va rebre una empenta considerable, tant pel que fa a la tramitació com al finançament, i que el govern municipal s’entossudeix a lligar al Pacte per la Mobilitat, però que el mateix president del Consell Comarcal del Maresme, va admetre ahir, en un debat a Ràdio Arenys, que tenen recorreguts completament diferents.

Si dilluns passat a Mataró CiU demanava valentia a l’alcalde per replantejar la Ronda de Mataró, en la mesura que la Conselleria havia dit que es replanteja la Ronda del baix Maresme, dimecres el Parlament, durant el debat d’una iniciativa d’ICV que demanava la seva paralització, el grup parlamentari nacionalista demanava que el debat es traslladi al territori, concretament al Consell Comarcal del Maresme, en el marc de la Comissió del Pacte per la Mobilitat.

Com va recorda el diputat Josep Rull en una roda de premsa que va donar al costat de Joan Mora, el Pacte signat fa un any ja deia que “els documents s’analitzaran i s’acordaran conjuntament entre la Generalitat i les administracions locals del Maresme (Consell Comarcal i ajuntaments)”.

CiU no té un posicionament en contra de la Ronda de Mataró, però no creu que es pugui contemplar de forma aïllada, sense saber quin disseny tindrà la del Maresme, sense conèixer com es resoldrà l’entrada a Barcelona i es planteja la necessitat d’una inversió d’aquesta dimensió, que necessita temps per la redacció del projecte, la tramitació i la recerca del finançament, quan la concessió de l’autopìsta de peatge finalitza el 2021. És evident que cal trobar una solució a l’actual NII, però s’ha de tenir en compte les possibilitats de les infraestructures ja existents.

Hem passat d’uns dibuixos que apareixien a cada elecció, sense cap calendari i sense finançament, a un “correm-hi tots” abans de perdre el govern de la Generalitat sense haver fet el debat on i com cal. Per això en Joan, demanava ahir que, a més de fer el debat amb les administracions locals de la comarca, es faci també tenint en compte l’opinió de les entitats.

Si tothom actua amb responsabilitat i, com també deia en Joan ahir, s’extreu aquest tema de la lluita política, encara hi som a temps de trobar una solució més adient i menys agressiva amb el territori. Si arribem a la conclusió que cal una ronda de tot al Maresme, posem fil a l’agulla, sinó, resolem els problemes de Mataró, que són pocs més que els que tenim els dissabtes i en hores o punta a la sortida que porta a l’Hospital i el centre comercial. No ens deixem perdre els diners que l’Estat ha donat per aquesta obra i no permetem que els residents a la comarca seguim pagant una vegada acabi la concessió administrativa actual.