La història d’una ubicació
Fa cinc o sis anys que a Mataró es va començar a parlar de “El Corte Inglés”. Els venedors de pisos de la nova Via Europa l’utilitzaven com argument per col·locar millor alguns habitatges i l’Ajuntament no feia cap esforç per desmentir una ubicació propera a la plaça Itàlia.
A finals del mandat anterior, en ple debat del POEC, es va arribar a escriure que, a la ronda Barceló cantonada amb el Camí Ral, s’instal·laria una locomotora comercial per dinamitzar el comerç urbà. Fins hi tot es van suspendre llicències i PUMSA va començar a actuar.
Posteriorment es va optar per ubicar la locomotora entre Torrijos, ronda Alfons XII i carrer Biada. Aquest era el lloc que sempre havia defensat CiU i les dimensions inicials (no superar els 18.000 m2) eren les que podien permetre donar un impuls al comerç local sense ofegar-lo. Encara recordo les paraules d’Arcadi Vilert, amb el seu habitual sarcasme, dient: “Aquí (referint-se a la nau de Fàbregas i de Caralt) hi poden posar la tienda tejana”.
És el desembre passat quan, presumiblement per pressions de l’operador, es sobrepassa la superfície comercial inicial i es planteja l’enderroc de la nau. Enderroc amb el qual CiU no ha estat mai d’acord, especialment per la forma en que s’ha portat (votació secreta al Consell), tema en qual el secretari de l’Ajuntament ens ha donat la raó.
Locomotora comercial
Personalment penso que la millor locomotora comercial que té el comerç urbà és ell mateix. Ara, necessita el suport de l’administració. Suport no vol dir subvencions per fer-se la foto, encara que davant un bon projecte dels gremis també és necessari, suport vol dir tenir els carrers endreçats i nets, garantir la possibilitat d’estacionar als visitants, que hi hagi una circulació fluida i un fàcil accés als centres comercials urbans, una senyalització adequada, que el ciutadà es senti segur passejant pels carrers, un transport urbà que acosti el ciutadà als centres comercials, incentivar una bona oferta gastronòmica, ... No és tan difícil!
Malgrat tot, un centre comercial de dimensions limitades pot ajudar a la dinamització, ara, un centre comercial envoltat d’aparcament propi i municipal en els carrers del voltant pot actuar com aspiradora en lloc de fer funcions de locomotora.
Llocs de treball
Relacionat amb el paper que l’operador acabi fent (locomotora o aspiradora) es poden crear llocs de treball, encara que res garanteix que seran per a persones de la ciutat, o provocar el tancament de molts comerços actuals i deixar vàries famílies, especialment les que depenen d’un comerç poc especialitzat, sense el seu negoci.
El ridícul més espantós
Quan semblava que el govern no volia baixar del burro, la resposta del secretari a les al·legacions de CiU i la manifestació amb més participants des de que tenim democràcia tan que ens proposin traslladar la nau de la fàbrica. Això sí, s’ha de descatalogar igualment.
Si traslladar la xemeneia va ser qualificat de capgrossada, que serà la nova proposta? Amés, qui ho pagarà? qui garanteix que no caurà en l’intent? on la posarem?
Per si no en tinguéssim prou, volen justificar les bones intencions amb un grapat d’acció encaminades a recuperar el patrimoni. És cert, hi ha una dotzena de projectes, però quantes realitzacions en 27, gairebé 28, anys del mateix ajuntament? Hagués estat bé inaugurar la Nau Gaudí abans de les eleccions. Per posar un exemple.
Conclusió
Locomotora sí, aspiradora no. Corte Inglés sí, patrimoni també. És compatible!
Fa cinc o sis anys que a Mataró es va començar a parlar de “El Corte Inglés”. Els venedors de pisos de la nova Via Europa l’utilitzaven com argument per col·locar millor alguns habitatges i l’Ajuntament no feia cap esforç per desmentir una ubicació propera a la plaça Itàlia.
A finals del mandat anterior, en ple debat del POEC, es va arribar a escriure que, a la ronda Barceló cantonada amb el Camí Ral, s’instal·laria una locomotora comercial per dinamitzar el comerç urbà. Fins hi tot es van suspendre llicències i PUMSA va començar a actuar.
Posteriorment es va optar per ubicar la locomotora entre Torrijos, ronda Alfons XII i carrer Biada. Aquest era el lloc que sempre havia defensat CiU i les dimensions inicials (no superar els 18.000 m2) eren les que podien permetre donar un impuls al comerç local sense ofegar-lo. Encara recordo les paraules d’Arcadi Vilert, amb el seu habitual sarcasme, dient: “Aquí (referint-se a la nau de Fàbregas i de Caralt) hi poden posar la tienda tejana”.
És el desembre passat quan, presumiblement per pressions de l’operador, es sobrepassa la superfície comercial inicial i es planteja l’enderroc de la nau. Enderroc amb el qual CiU no ha estat mai d’acord, especialment per la forma en que s’ha portat (votació secreta al Consell), tema en qual el secretari de l’Ajuntament ens ha donat la raó.
Locomotora comercial
Personalment penso que la millor locomotora comercial que té el comerç urbà és ell mateix. Ara, necessita el suport de l’administració. Suport no vol dir subvencions per fer-se la foto, encara que davant un bon projecte dels gremis també és necessari, suport vol dir tenir els carrers endreçats i nets, garantir la possibilitat d’estacionar als visitants, que hi hagi una circulació fluida i un fàcil accés als centres comercials urbans, una senyalització adequada, que el ciutadà es senti segur passejant pels carrers, un transport urbà que acosti el ciutadà als centres comercials, incentivar una bona oferta gastronòmica, ... No és tan difícil!
Malgrat tot, un centre comercial de dimensions limitades pot ajudar a la dinamització, ara, un centre comercial envoltat d’aparcament propi i municipal en els carrers del voltant pot actuar com aspiradora en lloc de fer funcions de locomotora.
Llocs de treball
Relacionat amb el paper que l’operador acabi fent (locomotora o aspiradora) es poden crear llocs de treball, encara que res garanteix que seran per a persones de la ciutat, o provocar el tancament de molts comerços actuals i deixar vàries famílies, especialment les que depenen d’un comerç poc especialitzat, sense el seu negoci.
El ridícul més espantós
Quan semblava que el govern no volia baixar del burro, la resposta del secretari a les al·legacions de CiU i la manifestació amb més participants des de que tenim democràcia tan que ens proposin traslladar la nau de la fàbrica. Això sí, s’ha de descatalogar igualment.
Si traslladar la xemeneia va ser qualificat de capgrossada, que serà la nova proposta? Amés, qui ho pagarà? qui garanteix que no caurà en l’intent? on la posarem?
Per si no en tinguéssim prou, volen justificar les bones intencions amb un grapat d’acció encaminades a recuperar el patrimoni. És cert, hi ha una dotzena de projectes, però quantes realitzacions en 27, gairebé 28, anys del mateix ajuntament? Hagués estat bé inaugurar la Nau Gaudí abans de les eleccions. Per posar un exemple.
Conclusió
Locomotora sí, aspiradora no. Corte Inglés sí, patrimoni també. És compatible!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada