De fa temps que opinadors i columnistes, mitjans de
comunicació en general, ens volen fer creure que una campanya electoral és una
estratègia de màrqueting polític, però això no és així.
Efectivament, sigui per ignorància –hi ha qui diu
que l’opinador és aquell que comenta l’actualitat encara que ho faci sense
estar-ne prou informat- o sigui per un simplisme excessiu, ens han fet creure
que una campanya electoral no és altra cosa que una simple estratègia de
màrqueting polític. Però fins i tot els més profans en la matèria saben que per
parlar de màrqueting necessitem un mercat, un producte i un preu. Una campanya
electoral és, o hauria de ser, molt més que tot això.
Una campanya electoral no és altra cosa que una
extraordinària i molt interessant estratègia de relacions públiques, que
utilitza eines com la publicitat i la propaganda per aconseguir les seves
finalitats o metes a assolir.
Les relacions públiques, de les que se’n parla menys
que del màrqueting i aquesta pot ser una raó per la que els opinadors no posen
interès en entrar-hi i prefereixen utilitzar altres termes, són un àmbit de les
ciències socials, més concretament de les ciències de la informació. Si les comparem
amb altres disciplines, com el periodisme, la publicitat, la propaganda o el
màrqueting, és justament d’aquest darrer del que es troben més lluny, mentre
que de les altres se’n serveixen habitualment a l’hora de portar a terme les
seves accions.
Ràpidament ens adonem que una campanya electoral
sempre té unes estratègies, definides
a partir del projecte; uns objectius, el que volem fer; unes tècniques, que ens diran com volem
fer-ho, com gestionarem la transmissió del missatge; i unes tàctiques que seran els mitjans o
mètodes utilitzats per aplicar les estratègies. Res d’això ho trobarem en una
campanya o una estratègia de màrqueting.
L’aplicació de les relacions públiques en una
campanya electoral s’observa a través dels elements bàsics de la comunicació.
D’una banda l’emissor del missatge, del que n’és màxim responsable el gabinet
de premsa del partit o candidat; el receptor, que serà el votant potencial
(elector); els canals, on cada vegada agafen més força les xarxes socials amb
els perfils dels partits i candidats; i el missatge, que en una campanya sempre
seran diversos i adaptats al públic al qual vagin dirigits.
Tots coneixem els eslògans utilitzats a les
campanyes electorals, que no són altra cosa que el missatge central que trobem
a la línia argumental de cada formació política. Un exemple el tenim en el “Tu
ets la nostra veu” o “Tu ets la nostra força”, que es fonen en “La Veu de la
Independència. La força de Catalunya”, en el cas de la candidatura de Junts per
Catalunya.
Amb les diferents tàctiques i tècniques de la
campanya, que moltes vegades es confondran, segons estiguin previstes o es
defineixin i executin en un moment determinat, es persegueix exposar les propostes
(programa) i que aquestes siguin enteses i retingudes per l’elector. Paral·lelament
es cerca modificar les actituds de l’elector, creant-ne de noves, reforçant les
existents que són favorables a la candidatura o canviant les contràries.
Finalment, els darrers objectius aniran dirigits a aconseguir nous
comportaments (ens referim a l’abstenció), mantenir els comportament favorables
(l’elector que ja votava la candidatura) i invertir el comportament d’altres (els
que votaven altres candidatures).
Segurament algú seguirà pensant que campanya
electoral és equivalent a estratègia de màrqueting. Qui digui això, pensarà que
el candidat és el producte i les eleccions són el mercat on el trobem i el podem
“comprar”. En aquest cas, en el que no
sabem com interpretar o identificar el preu, el missatge, que el formen les
propostes que haurien de presidir els objectius, no hi té cabuda.
Quan la Sra. Cayetana Álvarez de Toledo (PP)
insisteix, després de la celebració d’un debat electoral, en que “Un silenci no
és un no” està donant un missatge, alhora contradit pels missatges que ens
envien altres candidats cercant el vot d’un determinat públic (electorat).
Aquest no és el missatge central de la campanya, però és un missatge dirigit, que
provoca la reacció de la resta de formacions definint tàctiques o tècniques per
aplicar com a reacció en el moment concret que s’ha generat el debat. Aquí tenim
un altre exemple de l’apassionant, encara que complicada, posada en escena de
les relacions públiques.
Però abans de tot el que hem comentat, les relacions
públiques s’hauran ocupat d’estudiar o investigar al client, en aquest cas el
partit i/o el candidat, així com al públic potencial, l’elector. Del primer
estudiarà des de la seva estructura, en el cas del partit, i les
potencialitats, en el cas del candidat, fins a les propostes. Investigarà
quines són les seves fortaleses i oportunitats, així com les debilitats i
amenaces. Dels segons investigarà les seves necessitats i exigències, tant en
sentit global com per sectors. Gràcies a aquest estudi podrà treballar els
altres conceptes i definir l’estratègia a seguir. És aquest el moment de les
enquestes i la seva interpretació, enquestes que també mesuraran el prestigi
del partit i el candidat, un altre element característic del que s’ocupen les
relacions públiques per tal millorar-lo.
Després d’aquestes reflexions, a qui trobem que
segueixi afirmant que una campanya electoral és una estratègia de màrqueting, li
podem dir, de manera contundent, que això no és així, sinó que una campanya
electoral és una estratègia de relacions públiques que es serveix de la
publicitat i la propaganda, però que, sobretot, gestiona i dirigeix, la relació
amb els mitjans de comunicació, per fer arribar el missatge del seu “client” al
“públic”, es a dir, de la candidatura a l’elector.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada