Amb l’anella ciclista, l’any 2022 Mataró va ampliar l’extensió de la xarxa
de carrils bici, passant de 6,5 a 15 kilòmetres. En total, s’han creat dotze
nous trams de carrils bici segregats del trànsit motoritzat.
L’actuació, emmarcada en el Pla de
Mobilitat Urbana Sostenible de Mataró, pretenia facilitar i motivar la
mobilitat amb bicicleta incentivant el canvi de mitjà de transport. En concret,
es volia que molts dels desplaçaments que els ciutadans fèiem en vehicle motoritzat,
els féssim en bicicleta. Se’ns prometien trajectes més segurs i la disminució dels
nivells de partícules de CO2 presents a l’aire. Ens van dir que:
“cada quilòmetre de carril bici construït equival a treure de la circulació
1.589 cotxes”.
Però el resultat ha estat molt diferent. No han trigat les queixes dels
veïns, conductors o no. També els que van en bicicleta són crítics amb
l’execució del projecte. La ciutat ha canviat. Hem perdut places d’aparcament i
la càrrega i descàrrega s’ha complicat per a tothom, particulars i industrials.
Han aparegut centenars de pals taronges que canvien el paisatge urbà.
La seguretat que es perseguia, en alguns casos s’ha convertit en accidents,
sobretot a les rotondes. En un moment en què la mobilitat havia estat
desplaçada per altres problemàtiques com l’atur o les okupacions, el carril
bici l’ha tornat a posar en boca de tothom.
El carrer Biada, reduït a un carril i sense cap aparcament, el Camí de la
Geganta, on el carril bici puja i baixa de la vorera, el xamfrà entre la ronda
de la República i el Camí Ral, amb els problemes de gir dels autobusos
articulats que van a Barcelona, en són alguns exemples. Fins i tot, els serveis
d’urgència, com bombers i ambulàncies, han denunciat la dificultat per arribar
al seu destí d’ençà que s’ha implantat l’anella ciclista.
Davant d’aquest panorama, es fa imprescindible una revisió integral del
projecte per tal d’esmenar el desastre originat pel govern municipal format per
socialistes i comuns. Segurament, d’aquí a un temps ens referirem al carril
bici de Mataró com una capgrossada més. Però no oblidem que ha tingut un cost.
Un cost que, si bé és veritat que s’ha pagat amb una subvenció de la Unió
Europea, són diners públics, com ho seran els que, necessàriament, s’hauran
d’emprar per resoldre-ho.
Nosaltres ho hem dit sempre: Carril bici sí, però no així. És per això que
prenem el compromís de revisar el projecte i proposar modificacions
consensuades amb entitats veïnals i serveis afectats. Alhora, farem les formacions
que calgui per sensibilitzar i educar per aquesta nova situació als conductors
de tota classe de vehicle.
Article publicat a “Mataró ens Mou”

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada